Ketubah for Two Women

By Rabbi Claudia Kreiman and Rabbi Ebn Leader

Scroll down for Hebrew version


Be Siman Tov u-be Mazal Tov

With auspicious signs and a flow of wellbeing

In the name of YHVH the universal force
With the intention to serve the unification of the Holy Blessed One and the Divine Presence
With awe and love,
and in the name of all Israel.
May the beauty of YHVH light our path so that all we do is inspired, and may all we do be for YHVH.

On the first day of the week, the first day of Tammuz in the year five thousand seven hundred and seventy one of the creation of the world as calculated by our community in Brookline, Massachusetts in the United States of America.
We witness the fulfillment of Isaiah’s prophecy - enlarge your tent, spread out both right and left, as we see the realm of holiness expanding to include the coming together of women in holy matrimony, love and joy.
As we witnessed the bride _______, who said to her partner _______bat _______: “I want to marry you according to the practices of Moshe and the people of Israel, for you to be my companion and my partner. And I will serve and respect and sustain and support you in the manner of Jewish women of our times who serve and respect and sustain and support their spouses with integrity. And I will provide you with food and clothing and all that you need, and we will be intimate with each other.”

And we witnessed the bride _______bat _______ say to her partner _______bat _______: “I want to marry you according to the practices of Moshe and the people of Israel, for you to be my companion and my partner. And I will serve and respect and sustain and support you in the manner of the Jewish women of our times who serve and respect and sustain and support their spouses with integrity. And I will provide you with food and clothing and all that you need, and we will be intimate with each other.”

And the brides took it upon themselves to enter this partnership to establish their home together on a foundation of love, harmony, peace and friendship. And they committed to make the utmost effort to be ever attentive to each other, to rejoice together in times of happiness, to respond with patience in times of difficulty and pain, and to treat each other with forgiveness and compassion.

And the brides _______and _______accepted the conditions stipulated in this Ketubah, agreeing that they will share ownership of all possessions that either brings into the marriage.

And if they ever want to separate they will do so with a get according to the practices of Moshe and the people of Israel, before a Bet-Din that they both accept. And the brides _______and _______accepted responsibility for everything stipulated in this marriage contract in accordance with the authority of all marriage contracts enacted by our sages of blessed memory. It should not be regarded as mere rhetoric or a standardized form.

We have performed the act which in Jewish practice makes this document binding on the part of _______bat _______to _______bat _______and on the part of _______bat _______, to _______bat _______ with an instrument fit for that purpose, in order to confirm all that is stated and specified above. It is all valid and confirmed.

Attested to _______________________ (witness)
Attested to _______________________ (witness)

And to further strengthen and confirm all of the above said we have also added our signatures:

Bride __________________________
Bride __________________________

בסימן טוב ובמזל טוב
בשם יהוה אל עולם
לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה בדחילו ורחימו בשם כל ישראל.
ויהי נועם יהוה אלהינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו.

 

באחד בשבת באחד לחודש תמוז שנת חמשת אלפים ושבע מאות ושבעים ואחת לבריאת העולם למנין שאנו מונים כאן ברוקליין ,מסצ'וסטס במדינת אמריקה הצפונית, אנן סהדי איך אתקיים פתגמא דחוזאה הרחיבי מקום אהלך ואפתי לן תחומא דקדושא להיות חוברות אשה אל אחותה בקידושין, אהבה ושמחה. איך הכלה _____ בת _____ ו_____  אמרת לרעתה _____ _____ בת _____ בעית אנא להתנסבא ליכי כדת משה וישראל דתהוי חברתי ואשת בריתי. ואנא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס יתיכי כהלכות נשין יהודאן בעידנא דנן דפלחן ומוקרן וזנן ומפרנסן לנשיהון בקושטא. ויהיבנא ליכי מזוניכי כסותיכי וסיפוקיכי ומשכב עמך כאורח כל ארעא.
ואיך הכלה _____ בת _____ אמרה לרעתה _____ בת _____ ו_____  בעית אנא להתנסבא ליכי כדת משה וישראל דתהוי חברתי ואשת בריתי. ואנא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס יתיכי כהלכות נשין יהודאן בעידנא דנן דפלחן ומוקרן וזנן ומפרנסן לנשיהון בקושטא.ויהיבנא ליכי מזוניכי כסותיכי וסיפוקיכי ומשכב
עמך כאורח כל ארעא.
וקבלו עליהן הכלות לאשתתופי בצוותא לקיימא ית ביתהון באהבה ובאחוה בשלום וברעות.והתחייבו להשתדל בכל כוחן להיות קשובות זו לזו,בעתות שמחה לשמוח יחד ובעתות קושי וכאב להתאזר בסבלנות
ולנהוג בחמלה ובמחילה זו כלפי זו.
וקבלו עליהן רבקה אריאל ודינה זהר תנאי שטר כתובתא דא דכל ממונא,כסף וזהב ותכשיטין ומאני דלבושא
ושימושי דירה ושמושא דערסא נכסי דניידי ונכסי דלא ניידי דהנעלת דא או דא יהו בבעלות תריהון.ודאי בעו למפרש דא מן דא יהון פורשין בספר תירוכין כדת משה וישראל קדם בי דינא דאתקבלא אדעתא
דתרוויהו.
וקבלו עליהן _____ הכלה _____ הכלה אחריות שטר כתובתא דא כחומר כל שטרי כתובות העשויין
כתיקון חכמינו זכרונם לברכה דלא כאסמכתא ודלא כטפסי דשטרי.
וקנינא מן _____ ל_____ ומן _____ ל_____ על כל מה דכתוב ומפורש לעיל במנא דכשר למקניא ביה והכל שריר וקיים.
עד
נאום

עד
נאום


ולאשרול חזק כל הנאמר לעיל הוספנו גם אנו חתימת ידנו:
כלה
כלה

Ritualwell content is available for free thanks to the generous support of readers like you! Please help us continue to offer meaningful content with a donation today. 

 

Sign up for our newsletter

Document